1.0 PENGENALAN
Setiap antropologis mempunyai definisi yang tersendiri tentang
konsep budaya dan tamadun. Tamadun mempunyai makna yang lebih luas dan budaya boleh difahamkan sebagai satu cara hidup yang
dikongsi bersama oleh sesuatu masyarakat dalam pelbagai bentuk sama ada yang
dapat dilihat atau tidak. Konsep budaya merupakan satu konsep yang penting
untuk membandingkan perbezaan antara suatu masyarakat dengan masyarakat yang
lain dari segi nilai-nilai, kepercayaan, cara hidup dan pantang larang. Tamadun pula dikaitkan dengan pencapaian dan pembangunan sesuatu
masyarakat tentang budaya dan pembudayaan yang berlaku di sekeliling mereka. Ia
tidak hanya merujuk kepada pembangunan material semata-mata tetapi pencapaian
merangkumi hal-hal kebudayaan sesuatu
masyarakat dalam aspek tatasusila, kesenian, agama dan bahasa yang dituturkan.
Budaya merupakan perkongsian cara hidup suatu masyarakat dan
tidak dapat dipisahkan dengan penggunaan bahasa bagi memudahkan komunikasi dan
penyampaian maklumat dengan tepat. Budaya boleh diperoleh melalui proses
pembelajaran. Melalui perkongsian dan penyesuaian diri terhadap alam sekeliling
tersebut, manusia akan lebih kreatif dan maju. Ia juga turut dipengaruhi oleh
pencapaian pemikiran dan kekuatan rohani mereka. Pembentukan tamadun suatu
masyarakat pula banyak dipengaruhi oleh budaya masyarakat tersebut. Misalnya
kewujudan penempatan kekal merupakan di antara ciri utama kewujudan tamadun
kerana penempatan kekal membawa kepada corak hidup yang lebih sistematik.
Kepelbagaian budaya yang wujud dalam suatu masyarakat menjadi identiti dan
kebanggaan masyarakat tersebut. Nilai-nilai kebudayaan yang baik yang
diekspretasikan oleh masyarat suatu tamadun menjadikan mereka contoh dan unik
di kalangan kelompok masyarakat yang lain.
2.0 KONSEP BUDAYA
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat, budaya didefinisikan sebagai tamadun dan peradaban
ataupun kemajuan fikiran, akal budi iaitu cara berfikir dan berkelakuan. Dalam bahasa Melayu, budaya berasal
daripada perkataan ‘budi’, iaitu daripada bahasa Sanskrit yang bermaksud akal
yang membawa makna perlakuan-perlakuan manusia yang berkaitan dengan akal
fikiran. Budaya sering dikaitkan dan disebut dalam perkataan kebudayaan. Ini
menunjukkan hasil daripada budaya yang diamalkan dan ditunjukkan oleh suatu
kelompok masyarakat. Dalam usaha memahami manusia, masyarakat dan tamadun,
ahli-ahli antropologi dan sosiologi mendefinisikan budaya mengikut hasil kajian
dan teori mereka masing-masing.
Menurut Edward Burnett Taylor, (Mohamed Yusoff
Ismail.drr.,2011) budaya merujuk kepada suatu keseluruhan yang merangkumi
pengetahuan, kepercayaan, seni, tatatusila, serta sebarang kemahiran dan
tingkah laku yang dipelajari oleh manusia sebagai ahli sesebuah masyarakat. Pendedahan
dan peniruan tradisi budaya tersebut menjadikan manusia membesar dengan
tatasusila dan kepercayaan tersebut.
Menurut T.O. Ihromi (2006), budaya atau kebudayaan
mengikut fahaman orang ramai ialah
kualiti yang relevan yang diperoleh dari seni tari dan hal-hal kesenian.
Namun begitu, Ihromi pula berpendapat bahawa budaya itu merangkumi semua aspek
kehidupan seperi kepercayaan, cara hidup, cara berinteraksi, kegiatan
masyarakat yang khusus mereka lakukan dan cara-cara mengendalikan sesuatu perkara. Ihromi juga mengemukakan definisi budaya daripada
ahli antropologi lain seperti Ralph Linton. Menurut Ralph Linton, budaya ialah
seluruh cara hidup suatu masyarakat. Setiap individu adalah makhluk berbudaya
kerana ia mengambil bahagian dalam kebudayaan suatu kelompok atau masyarakat.
Oleh yang demikian, budaya dapatlah diungkaikan
sebagai satu cara hidup, tatasusila, adat resam, agama, kepercayaan dan sebagainya. Budaya bersifat
maya iaitu tidak dapat dilihat. Ia timbul daripada suatu pemikiran berkenaan
cara hidup dan tidak dizahirkan. Apabila ianya dizahirkan dan dapat dilihat
perlaksanaanya, misalnya kita melihat adat bercukur, adat bersanding dan
sebagainya yang mencerminkan adat
sesuatu masyarakat itu.
Mohamed
Yusoff Ismail, drr (2011) menyatakan bahawa Gary Ferraro telah menyenaraikan lapan ciri-ciri budaya yang perlu diketahui
iaitu budaya dikongsi, budaya dipelajari, budaya “tidak kelihatan”, budaya
mempengaruhi proses-proses biologi, budaya saling berubah, kesejagatan budaya,
budaya adaptif dan maladaptif dan budaya bersifat integritif.
Budaya
dikongsi adalah salah satu ciri kebudayaan dalam satu kumpulan masyarakat. Ini bermaksud bahawa ahli-ahli masyarakat
yang berkongsi sesuatu budaya maklum tentang maksud sesuatu objek, idea atau
kelakuan dalam konteks budaya tersebut.
Contohnya, masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa dan etnik berkongsi
budaya seperti semangat kekitaan dan kunjung-mengunjungi walaupun berbeza agama
dan kepercayaan.
Budaya
dipelajari merupakan ciri budaya yang kedua..
Budaya tidak diwarisi secara genetik. Budaya dipelajari melalui
interaksi kita dengan persekitaran sosial melalui proses enkulturasi. Pepatah
‘orang tua lebih dahulu merasa garam’ adalah menunjukkan budaya itu dipelajari
dan diamalkan oleh orang yang lebih tua dan berpengalaman berbanding orang
muda. Pelbagai bentuk tingkahlaku, adat
resam dan bahasa yang digunakan sehari-harian
adalah hasil daripada proses pembelajaran. Contohnya, kanak-kanak yang
dilahirkan akan membesar dan belajar serta mengamalkan adat resam dan
kebudayaan masyarakatnya.
Sekiranya, bayi yang sama
dibesarkan dalam masyarakat lain pula,
proses mempelajari kebudayaan dinamakan sosialisasi.
Budaya
“tidak kelihatan” adalah ciri budaya yang ketiga. Budaya ini adalah budaya yang
sudah sebati dan tertanam dalam jiwa kita sebagai insan bersosial. Ia berlaku
tanpa kita sedari dan menjadi tabiat semulajadi dalam diri kita. Contohnya,
perlakuan rutin yang kita lakukan seharian dan dilakukan secara tanpa kita
sedari seperti mengosok gigi pada waktu pagi atau mandi sebelum ke sekolah.
Ciri
budaya yang keempat ialah budaya yang mpengaruhi proses-proses biologi. iaitu
makan, minum, tidur, berlindung, berkumuh dan sebagainya tetapi bergantung
kepada adat resam budaya kita tersendiri. Kita merujuk kepada budaya kita untuk
melaksanakan proses-proses biologi menurut norma-norma yang diterima pakai oleh
masyarakat kita. Contohnya, masyarakat Melayu sangat mementingkan makanan
mereka halal atau tidak. Ataupun penggunaan tisu atau air selepas berkumuh.
Ciri
budaya yang kelima ialah budaya saling berubah.
Budaya sering melalui proses perubahan dari masa ke semasa dan melalui
dua cara iaitu inovasi dan difusi budaya.
Inovasi merujuk kepada idea-idea baru yang boleh digunakan untuk
memajukan sesebuah masyarakat. Inovasi
yang diterima pakai oleh masyarakat secara meluas akan mencetus perubahan
budaya. Difusi budaya pula berlaku
apabila elemen-elemen dalam sesuatu budaya itu merebak kepada budaya-budaya
yang lain. Contohnya, budaya punk dan black metal yang berasal daripada budaya rakyat Amerika Syarikat
telah banyak mempengaruhi tingkah laku remaja secara global pada masa kini..
Kesejagatan
budaya adalah merupakan ciri budaya yang keenam. Banyak perkara-perkara asas yang dikongsi
bersama tidak kira di mana kita berada.
Sebagai contoh, negara kita Malaysia mempunyai pelbagai bangsa dan agama
mengikut sistem kepercayaan yang menggariskan nilai-nilai moral dan cara hidup
yang tersendiri. Agama dan kepercayaan
mungkin berbeza tetapi panduan tentang moraliti dan perlakuan baik sama dan
diguna pakai bersama. Peraturan inilah yang juga digunakan sebagai garis
panduan bagi seseorang itu bertindak dalam pergaulannya sebagai insan sosial
dalam sebuah kelompok masyarakat.
Ciri
budaya seterusnya ialah budaya adaptif dan maladatif. Adaptif adalah ciri
budaya yang memastikan kelangsungan masyarakat manusia. Masyarakat primitif pada masa dahulu, perlu mendapatkan sumber-sumber dari alam semula
jadi untuk terus hidup. Budaya
memungkinkan manusia mengawal dan menggunakan alam persekitarannya untuk
kepentingan diri sendiri. Sebagai
contoh, manusia telah mencipta peralatan
untuk memburu binatang dan sebagainya.
Sifat adaptif inilah yang memastikan manusia terus kekal dan dominan di
muka bumi. Budaya maladaptive pula ialah budaya yang tidak menyumbang kepada
kelangsungan masyarakat. Dalam jangka masa panjang, aspek negatif boleh membawa
kepada kehancuran masyarakat manusia. Contohnya, tabiat merokok merupakan satu
budaya yang diterima secara global. Namun demikian, merokok merupakan budaya
maladaptif kerana ia boleh menjejaskan kesihatan dan turut mencemarkan udara.
Ciri
budaya yang terakhir yang disenaraikan oleh Ferraro ialah budaya yang bersifat
integratif. Pelbagai aspek yang saling
berkait rapat antara satu sama lain adalah merupakan budaya yang sebenar.
Budaya terdiri daripada aspek-aspek seperti ekonomi, pendidikan, keluarga, agama, kerajaan, kepimpinan teknologi,
keluarga, sistem perubatan, seni hiburan
dan keupacaraan. Aspek ini saling mempengaruhi antara satu sama lain.
Sebagai contoh, negara yang mengalami
kemelesetan ekonomi akan turut menjejaskan aspek-aspek budaya yang lain. Institusi keluarga mungkin akan goyah akibat
tertekan dengan kebimbangan kehilangan sumber pendapatan.
3.0 KONSEP TAMADUN
Perkataan tamadun berasal daripada bahasa Arab iaitu daripada
perkataan mudun dan madain yang membawa maksud tinggi budi bahasa dan pembukaan
bandar. Perkataan bahasa Inggeris yang sama makna dengan tamadun ialah
civilization yang berasal daripada bahasa Greek, iaitu civitas yang membawa
maksud Bandar. Selain itu, tamadun juga boleh diertikan sebagai peradaban.
Setiap sarjana ilmuan mempunyai konsep
tamadun yang tersendiri. Menurut Nurakma Suhaila, (2011) masyarakat barat
mengaitkan tamadun dengan pembangunan lahiriah terutamanya dalam hal-hal
kebudayaan seperti penulisan, undang-undang, kesenian dan perbandaran. Gordon
Childe seorang sarjana barat menyatakan bahawa pencapaian lahiriah merupakan
kayu ukur kemajuan tamadun dalam sesebuah masyarakat. Manakala Darcy Riberio
dan R.A Buchanan pula menolak unsur-unsur kerohanian dalam tamadun dan
menekankan kepentingan dan pembangunan lahiriah semata-mata dalam proses
perkembangan tamadun. Namun begitu, sarjana Islam menyatakan tamadun adalah
merangkumi pembangunan lahiriah dan rohaniah. Kedua-dua aspek ini penting untuk
menjadi kayu ukur ketamadunan sesebuah bangsa dan masyarakat. Syed Naqiud
al-Attas mendefinisikan tamaduan sebagai pencapaian tatasusila yang tinggi dan
luhur. Pandangan ini turut disokong oleh seorang sarjana barat iaitu Richard
Sullivan. Beliau mengakui bahawa unsur kerohanian sangat penting dalam
pembanguan tamadun sesuatu masyarakat .Oleh yang demikian, konsep tamadun tidak
hanya dilihat dari sudut pembanguan material sahaja tetapi tamadun turut berkembang
melalui pencapaian dari aspek kerohanian, tatasusila dan moral.
Menurut Syirazi, (Shukri Ahmad,2002) istilah
tamadun adalah suatu istilah yang membincangkan tentang sesuatu kekuasaan,
kehebatan, kemakmuran dan kemajuan sesuatu bangsa dan pemerintahan. Istilah ini
merujuk kepada perbahasan tentang sejarah keilmuan, peradaban, kemajuan
perindustrian dan pembanguan ekonomi sesuatu negara. Namun begitu, terdapat
juga istilah lain yang sinonim makna dengan tamadun iaitu hadharah, madaniya dan
thaqafah.
Menurut Shukri Ahmad (2002), Said Hawwa
seorang sarjana Islam menyatakan istilah hadharah adalah merujuk kepada
peradaban ataupun kemajuan manusia yang menggabungkan kemajuan material dan
kemajuan sosiobudaya. Kemajuan ini meliputi aspek pembangunan yang dicapai oleh
sesuatu bangsa dalam kehidupan mereka. Istilah madaniyah pula merujuk kepada aspek
pembanguan fizikal manakala istilah thaqafah pula merujuk kepada pencapaian
sesuatu kelompok manusia dalam aspek sosiobudaya. Gabungan di antara madaniyah
dan thaqafah membentuk pengertian tamadun atau hadharah yang lebih tepat.
Ciri-ciri pembentukan tamadun di antaranya
ialah penyesuaian hidup masyarakat dengan alam sekeliling agar hidup lebih
kreatif dan inovatif. Kreativiti dan inovasi manusia ini bergantung kepada
pencapaian pemikiran dan kekuatan rohani mereka. Oleh itu, proses pembentukan
tamadun merupakan manifestasi kepada pencapaian manusia dalam kemajuan
material. Bangsa yang berteknologi tinggi boleh menguasai bangsa yang mundur
melalui pencapaian teknologi mereka seperti alatan peperangan. Bangunan yang
dibina turut melambangkan keunggulan suatu tamadun bangsa. Misalnya tamadun
Greek, tamadun Mesir dan tamadun China memeiliki keunggulan bangunan tertentu
yang menjadi kemegahan dan kebanggan tamadun mereka.
Kewujudan
tempat tinggal yang kekal merupakan salah satu ciri utama kemunculan tamadun
sesuatu masyarakat. Kewujudan masyarakat yang tinggal menetap ini menjadikan
hidup mereka lebih sistematik dan lebih baik daripada masyarakat yang hidup
secara nomad. Masyarakat nomad tidak mempunyai masa untuk membangunkan tamadun
kebendaan mereka kerana mereka lebih tertumpu dan suka hidup secara ‘sara diri’
dan tidak mempunyai masa untuk membina sistem infrastruktur di kawasan mereka.
Jumlah
penduduk yang bertambah menjadikan sebuah organisasi masyarakat bertamadun itu
lengkap dan mampu mengatur cara hidup mereka untuk memastikan kestabilan dan
kemakmuran hidup mereka dasi aspek sosial, ekonomi dan politik. Setiap lapisan
masyarakat mempunyai fungsi tersendiri dan bergerak mengikut keperluan
organisasi tersebut. Dengan pertambahan jumlah penduduk sebuah tamadun,
pembentukan organisasi sosial dan politik menjadi rancak dan produktiviti
manusia menjadi penting. Peluang pekerjaan bertambah dan menjamin kemakmuran
masyarakat serta dapat mengelak daripada gejala sosial.
Sistem
pemerintahan yang sistematik dan tersusun mampu mengendalikan masyarakat
bertamadun. Semakin tersusun dan teratur sistem pemerintahan sebuah tamadun
semakin baik pembangunan negaranya. Dengan adanya sistem pemerintahan maka
wujudnya sistem perundangan bagi mengawal keamanan dan menjadi panduan keoada
masyarakat. Sistem pengurusan yang baik dan produktif membantu membangunkan
tamadun dengan cepat. Ini mampu menjadikan tamadun tersebut stabil dari sudut
politik.
Dari
sudut sosiobudaya, agama, bahasa dan adat resam memainkan peranan yang penting
dalam perkembangan tamadun. Tamadun
tidak lengkap jika hanya dinilai dari sudut pembangunan material sahaja.
Pembangunan sosiobudaya sangat penting dalam membangunkan tamadun yang hebat.
Ini kerana agama, bahasa dan adat resam sangat berkait rapat dengan
pengiktirafan terhadap golongan pemerintah, perkembangan sosial masyarakat,
perkembangan ilmu pengetahuan, kesenian dan tatasusila dalam proses pembentukan
awal tamadun. Umumnya, agama memberi garis panduan baik dan buruk serta panduan
pembentukan akhlak masyarakat tersebut. Agama yang betul menjadikan masyarakat
lebih maju dan bertamadun tinggi dan sebaliknya ajaran yang lemah menyebabkan
masyarakat itu mundur. Agama yang mundur ialah agama yang mempercayai tahyul
dan menolak kemajuan. Oleh itu, agama berperanan menjadi panduan pembentukan
tamadun yang maju dan berwawasan. Pembanguan sosiobudaya juga dikaitan dengan
bahasa. Bahasa sangat penting sebagai alat komunikasi dan penyebaran ilmu
pengetahuan. Contohnya, tamadun Romawi yang tinggi dahulu adalah disebabkan
oleh masyarakatnya yang berbahasa Latin. Bahasa Latin adalah satu bahasa yang
digunakan secara meluas di seluruh dunia pada masa itu. Penyebaran ilmu
menggunakan bahasa menjadikan masyarakat tersebut membentuk tamadun yang hebat
dan lebih tinggi. Bahasa melambangkan kemajuan bangsa. Selain itu, adat resam
juga berperanan penting dalam pembangunan tamadun. Misalnya nilai-nilai yang
baik seperti kasih sayang, bantu membantu, memuliakan tetamu, rajin dan
bergotong-royong menjadikan sebuah tamadun dipandang tinggi dan dicontohi oleh
masyarakat lain.
4.0 fungsi budaya
Budaya
mempunyai fungsi yang sangat besar dalam masyarakat. Budaya yang dihasilkan oleh
manusia itu sendiri adalah satu keperluan hidup. Di antara fungsi budaya ialah
budaya dapat memenuhi dan menyediakan keperluan manusia dengan lebih mudah.
Semua manusia memerlukan keperluan asasi untuk terus hidup. Oleh yang demikian, manusia menggunakan air untuk kegunaan pertanian, kayu-kayan untuk pembinaan rumah dan sebagainya. Keutamaan pengeluaran produk bergantung kepada keutamaan keperluan dan aktiviti oleh masyarakat. Sebagai contoh, jika masyarakat itu mewarisi ilmu pertanian, maka mereka akan membina kincir angin dan alat-alat pertanian.
Semua manusia memerlukan keperluan asasi untuk terus hidup. Oleh yang demikian, manusia menggunakan air untuk kegunaan pertanian, kayu-kayan untuk pembinaan rumah dan sebagainya. Keutamaan pengeluaran produk bergantung kepada keutamaan keperluan dan aktiviti oleh masyarakat. Sebagai contoh, jika masyarakat itu mewarisi ilmu pertanian, maka mereka akan membina kincir angin dan alat-alat pertanian.
Budaya
juga akan menjadi panduan kepada kelompok masyarakat dalam mengamalkan
nilai-nilai kemanusiaan. Kepercayaan adalah unsur sejagat budaya yang sebati
dengan kehidupan manusia. Manusia memperolehi keperluannya hasil daripada
tuntutan beragama. Budaya mempunyai peranan memberikan panduan kepada anggota
masyarakat dalam berakhlak dengan memberikan panduan, meliputi perlakuan yang
dibolehkan dan tidak dibolehkan.,perlakuan yang patut dan tidak patut serta perlakuan
yang digalakkan dan tidak digalakkan. Masyarakat yang bertamadun dalam agama
dapat menonjokan nilai-nilai yang baik dalam kehidupan seharian mereka.
Budaya
juga menjadi alat mengatur hubungan sesama manusia. Dalam masyarakat Malaysia,
budaya mendidik kita agar menghormati jiran, tetamu dan sahabat. Dalam masa
yang sama kita dilarang menyakitkan hati rakan sesuai dengan ajaran Islam. Ini
bermakna dalam menjalani kehidupan seharian, kebudayaan memainkan peranan
mengatur hubungan sesama manusia.
Budaya
turut berfungsi sebagai pendorong kepada manusia untuk mencipta
peralatan teknologi dan keperluan seharian mengikut keperluan masyarakat yang tersebut. Orang Eskimo misalnya memerlukan baju tebal. Maka, dengan adanya budaya ini, ia sebagai pendorong kepada penciptaan alatan bagi memenuhi keperluan harian dan memudahkan segala urusan. Orang Belanda memerlukan alat canggih untuk menghasilkan pertanian yang mereka usahakan maka, mereka mencipta alat-alat berteknologi untuk memudahkan aktiviti pertanian mereka.
peralatan teknologi dan keperluan seharian mengikut keperluan masyarakat yang tersebut. Orang Eskimo misalnya memerlukan baju tebal. Maka, dengan adanya budaya ini, ia sebagai pendorong kepada penciptaan alatan bagi memenuhi keperluan harian dan memudahkan segala urusan. Orang Belanda memerlukan alat canggih untuk menghasilkan pertanian yang mereka usahakan maka, mereka mencipta alat-alat berteknologi untuk memudahkan aktiviti pertanian mereka.
Selain
itu juga, budaya berfungsi sebagai alat penyatuan dan pengenalan identiti
suatu kelompok masyarakat. Suatu bangsa dikenali bukan sahaja dari segi fizikalnya tetapi lebih kepada budaya yang mereka amalkan. Kita mengenali Jepun bukan sahaja dari segi fizikalnya, iaitu bangsa yang berjaya dalam ekonomi dan perindustrian.tetapi mereka juga mengamalkan semangat kekitaan dan saling bekerjasama bagi mencapai sesuatu. Masyarakat Malaysia juga dikenali sebagai masyarakat yang berbudi bahasa di samping memiliki keunikan etnik dan adat resam masing-masing.
suatu kelompok masyarakat. Suatu bangsa dikenali bukan sahaja dari segi fizikalnya tetapi lebih kepada budaya yang mereka amalkan. Kita mengenali Jepun bukan sahaja dari segi fizikalnya, iaitu bangsa yang berjaya dalam ekonomi dan perindustrian.tetapi mereka juga mengamalkan semangat kekitaan dan saling bekerjasama bagi mencapai sesuatu. Masyarakat Malaysia juga dikenali sebagai masyarakat yang berbudi bahasa di samping memiliki keunikan etnik dan adat resam masing-masing.
5.0 kepelbagaian budaya
Budaya
suatu masyarakat dan bangsa adalah pelbagai dan diklasifikasikan mengikut
cabangnya. Ia dibahagikan mengikut sudut masa dan ruang ia berkembang dan
dihasilkan. Misalnya budaya barat dan timur; budaya primitif dan moden; budaya
tradisi dan moden yang merangkumi dalam aspek masa, persekitaran, kawasan dan
semulajadi. Kepelbagaian budaya membuatkan kita lebih menghargai siapa diri
kita. Perbezaan ini menjadikan kita berfikir dengan lebih kritis dan membuat
penilaian yang baik di antara budaya kita dengan budaya orang lain. Melville
J. Herskovits menyatakan kebudayaan memiliki empat unsur utama, iaitu alat-alat teknologi,
sistem ekonomi, keluarga dan kekuasaan politik. Manakala Ting Chew Peh
(1985) meninjau kepelbagaian budaya dari sudut struktur masyarakat atau kelas
sosial, jantina, adat resam, kepercayaan dan bangsa serta bahasa.
Struktur
masyarakat merupakan sekelompok besar manusia yang hidup saling berhubungan dan
bergantungan berasaskan satu budaya dan bidang tertentu serta mempunyai
matlamat yang sama. Terdapat tiga
konsep penting tentang struktur masyarakat. Konsep
tersebut adalah masyarakat, budaya dan perpaduan di dalam masyarakat.
Ciri-ciri utama bagi mengklasifikasikan sesuatu masyarakat adalah seperti berikut :
a) hidup
berkelompok
b) mempunyai
budaya
c) sering
mengalami perubahan
d) saling
berinteraksi sama ada dalaman dan dengan pihak luar
e) mempunyai
kepimpinan
f) mempunyai
aturan sosialnya (susun lapis, kelas, status dan kasta)
Struktur masyarakat di Malaysia boleh dikategorikan kepada dua
kumpulan iaitu golongan yang memerintah dan golongan yang diperintah.
Kelas sosial masyarakat tradisional boleh diklasifikasikan seperti berikut :
a) Sultan - kelas hierarki tinggi
b) Kelas
bangsawan - kaum keluarga di raja
c) Kelas
pembesar - pembesar
negeri/daerah
d) Rakyat
biasa - golongan diperintah
Bangsa merupakan suatu kelompok manusia yang dianggap memiliki
identiti bersama, yang bersatu pada satu wilayah dan mempunyai ikatan dengan
wilayah tersebut. Contohnya, Melayu, Cina dan India di Malaysia yang
hidup bersama sejak dahulu dan telah membentuk identiti Malaysia yang ada kini.
Bangsa juga merujuk kepada nilai sosial seperti bekerjasama,
toleransi, hormat-menghormati, semangat kekitaan, dedikasi, persahabatan,
perkongsian, kesabaran dan kegigihan yang boleh dipupuk dalam kalangan insan
sosial.
Kepercayaan
pula bermaksud akuan akan benarnya terhadap sesuatu
perkara. Seseorang yang menaruh kepercayaan akan
berasa ‘pasti’ terhadap sesuatu perkara yang berkenaan. Nilai
dan kepercayaan adalah saling berkaitan. Kepercayaan
memberi hala tuju manusia tentang kehidupan. Nilai
merupakan prinsip-prinsip yang menentukan apakah yang sesuai dan bermoral dalam
sesebuah masyarakat. Perbezaan pengangan dan kepercayaan sebuah
masyarakat menujudkan perbezaan prinsip dan nilai kehidupan.
Bahasa merupakan satu sistem komunikasi yang menggunakan bunyi atau
simbol dengan pengertian yang berstruktur. Bahasa juga merupakan alat
menyalurkan idea. Melalui bahasa, kita dapat membentuk
identiti kelompok dan penyatuan dalam masyarakat.Bahasa juga bersifat dinamik
kerana bersesuaian dengan kelompok masyarakat dan peredaran masa.
Adat
resam adalah sesuatu cara hidup yang sering dilakukan
dan diakui oleh masyarakat. Adat juga adalah piawai iaitu adapt atau kelaziman
yang diharapkan daripada anggota masyarakat, turut mempunyai kesan (isbat)
kepada pelaku sama ada positif atau negative.
Contohnya di Malaysia, perbezaan adat resam orang melayu, india dan cina sangat
berbeza kerana turut dipengaruhi oleh ajaran agama dan pantang larang nenek
moyang masing-masing.
Perbezaan
jantina turut mempengaruhi kepelbagaian budaya suatu masyarakat. Sungguhpun
wujud persamaan antara lelaki dan perempuan, masih terdapat perbezaan ketara
diantara mereka daripada sudut peranan dan kepentingan dalam keluarga.
6.0 contoh budaya yang tepat dan baik
Masyarakat
Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum dan etnik dan tinggal bersama secara
aman dan demokrasi. Komposisi rakyat Malaysia majority terdiri daripada kaum
Melayu, Cina dan India. Di samping itu, terdapat juga etnik-etnik lain seperti
orang asli, Punjabi, bumiputera Sabah dan bumiputera Sarawak. Keunikan
masyarakat majmuk di Malaysia yang telah dikagumi oleh masyarakat dunia kerana
mampu hidup aman dan damai walupun berbeza bangsa, agama, kepercayaan, adat
resam dan pantang larang.
Rakyat
Malaysia diberi kebebasan beragama dan mengamalkan kepercayaan dan adat resam
masing-masing seperti yang diperuntukkan dalam perlembagaan negara Malaysia. Sikap
toleransi dan menghormati agama orang lain menjadikan negara ini hidup dalam
harmoni. Inilah menjadi kebanggaan rakyat dalam membina tamadun yang maju dan
berwawasan. Walaupun berbeza agama dan bangsa, rakyat Malaysia saling
bantu-membantu dan bekerjasama apabila menghadapi masalah dan bergotong-royong
dalam menyelesaikan masalah tersebut.
Di
samping itu, setiap bangsa dan kaum bebas bertutur mengikut bahasa
masing-masing tetapi bahasa Melayu menjadikan bahasa rasmi negara. Bahasa
melayu dijadikan bahasa penghubung di antara rakyat bagi menjalin kemesraan dan
komunikasi yang berkesan di antara rakyat. Selain itu,negara Malaysia mengamalkan
nilai kebebasan bersuara untuk kesejahteraan bersama.
7.0 kesimpulan
Oleh yang
demikian dapatlah disimpulkan bahawa budaya (culture) adalah merupakan cara
hidup manusia. Ia merupakan satu proses perkembangan sahsiah, akal, semangat
dan usaha manusia dalam sesuatu kelompok. Tamadun
pula diekspretasikan dari sudut kekuasaan, kehebatan, kemakmuran dan kemajuan
suatu kelompok masyarakat dan bangsa. Tamadun tidak dilihat hanya pada
pembangunan material sahaja tetapi juga dinilai daripada pembangunan
sosiobudaya seperti bahasa, agama, nilai dan adat resam. Budaya sangat penting
dalam membina ketamadunan umat ssejagat yang unggul dan produktif. Kepelbagaian
budaya seperti agama dan kepercayaan, tradisi dan adat resam serta bahasa tidak
menghalang keharmonian dan perpaduan sebuah masyarakat seperti Malaysia, malah
meningkatkan lagi perasaan bangga dan cinta akan negara, memupuk semangat
kekitaan dan membantu dalam membina tamadun yang hebat dan maju.